VTM NIEUWS

Het Medium
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: VTM NIEUWS

Berichtdoor Het Medium » Ma 19 Dec 2016, 21:51

Opvallend in het extra VTM Nieuws dat momenteel wordt uitgezonden: er wordt niet vanuit de studio gepresenteerd, maar wel vanop de redactie.

Update: dat was alleen de eerste 25 minuten het geval, daarna werd weer overgeschakeld naar de studio.

MaartenTBI
Hoe kijk je tv: Analoog (kabel)

Berichtdoor MaartenTBI » Di 20 Dec 2016, 01:47

Het Medium schreef:Opvallend in het extra VTM Nieuws dat momenteel wordt uitgezonden: er wordt niet vanuit de studio gepresenteerd, maar wel vanop de redactie.

Update: dat was alleen de eerste 25 minuten het geval, daarna werd weer overgeschakeld naar de studio.

Dat doet men bij extra nieuwsuitzendingen die na 21 uur uitgezonden worden quasi altijd. Ik vermoed dat er dan geen technische ploeg meer is die de studio kan bedienen. Je zag ook dat Stef en Faroek zelf regisseur speelden en afwisselden tussen het shot op zichzelf en de live beelden van hun Duitse collega's.
Voor de volledigheid; om 23u37 werd er nog een kwartier durende update (vanuit de studio) gegeven met de laatste stand van zaken.

Kellyvds

Berichtdoor Kellyvds » Di 20 Dec 2016, 14:04

ze hebben die desk gemaakt na de eerste aanslagen in Frankrijk, het is een kleine desk die in de redactie staat waar inderdaad alles zelf bediend kan worden. Daarom niet omdat er geen technische ploeg aanwezig is, maar vooral om heel snel te kunnen gaan. Deze uitleg heb ik gekregen op de rondleiding met de rode neuzen ;)

Sam_Dp

Berichtdoor Sam_Dp » Do 27 Jul 2017, 19:49

Elke presenteerde vandaag haar voorlopig laatste uitzending. Ze gaat twee maanden met bevallingsverlof. Ik ben benieuwd of de drie andere haar afwezigheid zullen opvangen of dat Catherine weet enkele keren komt inspringen.

Het Medium

Berichtdoor Het Medium » Do 27 Jul 2017, 20:58

Sam_Dp schreef:Elke presenteerde vandaag haar voorlopig laatste uitzending. Ze gaat twee maanden met bevallingsverlof. Ik ben benieuwd of de drie andere haar afwezigheid zullen opvangen of dat Catherine weet enkele keren komt inspringen.

Elke neemt gewoon een maand zomervakantie zoals de andere ankers. Als haar toestand het toelaat, komt ze in september nog even terug alvorens de rest van het najaar met bevallingsrust te gaan.

Die enkele uitzendingen die Cathérine indertijd is ingevallen, waren slechts een noodoplossing. De oorspronkelijke planning was zo uitgewerkt dat de andere drie alles konden coveren, maar doordat Elke vroeger dan voorzien was uitgevallen, rond een schoolvakantie, waren er plots enkele momenten waarop niemand beschikbaar was. Als ze deze keer wel van tevoren een extra anker zouden inplannen, dan zou ik eerder Julie Colpaert verwachten, omdat ze met haar dan wel iemand achter de hand krijgen die het ook nadien nog zou kunnen blijven doen. Cathérine heeft de afgelopen jaren al meermaals gezegd dat ze die job achter zich wil laten.

BennyZ

Berichtdoor BennyZ » Vr 11 Aug 2017, 11:51

Deze week vernomen dat eind dit jaar (of begin volgend jaar) VTM Nieuws voor een nieuwe vormgeving zal gaan. De muziek zal helaas niet meer gecomponeerd worden door Peter Meyvaert. Al sinds 2004 was hij de man die de VTM Nieuws jingles componeerde. Maar ook Telefacts, Faroek, Royalty,... en noem maar op. Voor Peter is dit een zware slag in het gezicht, de meeste inkomsten (SABAM) kreeg hij net door het muziek van VTM Nieuws. Voor Telefacts verdiende hij slechts €50 op een heel jaar.

"Ze vernieuwen, en ze hebben laten weten dat ze met nieuwe (jongere) mensen willen werken" - Peter Meyvaert

Wie te oud is wordt uiteindelijk afgestempeld. :cry:

Voor wie geïnteresseerd is in televisiemuziek, in deze video legt Peter dit uniek genre uit:

(Stuur een PB als je ook jingles verzamelt, nog steeds opzoek naar de oude jingles van het VTM Nieuws)

Sam_Dp

Berichtdoor Sam_Dp » Vr 11 Aug 2017, 14:25

BennyZ schreef:Deze week vernomen dat eind dit jaar (of begin volgend jaar) VTM Nieuws voor een nieuwe vormgeving zal gaan.

Ik ben de huidige stijl nog lang niet beu eigenlijk.
Nu ja, tegen dan zal het decor er 5 jaar zijn, dat is vaak wel de vervaldatum van een vormgeving.

Het Medium

Berichtdoor Het Medium » Vr 18 Aug 2017, 17:13

Freek Braeckman maakt de overstap van de VRT en gaat vanaf 1 september voor VTM Nieuws werken. Hij zal na zijn inwerkperiode vooral als anchor worden ingezet, een concrete datum voor zijn schermdebuut staat nog niet vast.

Sam_Dp

Berichtdoor Sam_Dp » Vr 18 Aug 2017, 18:11

Het Medium schreef:Freek Braeckman maakt de overstap van de VRT en gaat vanaf 1 september voor VTM Nieuws werken. Hij zal na zijn inwerkperiode vooral als anchor worden ingezet, een concrete datum voor zijn schermdebuut staat nog niet vast.

Goede aanwinst vind ik!
Ik vraag me wel af of ze, wanneer Elke terug zal zijn, dan nog steeds zullen werken met vaste ankers bij vaste uitzendingen en hoe die verdeling dan zal worden gemaakt. Ik hoop maar dat Birgit op termijn niet zal verdwijnen want haar aandeel doorheen het jaar is veel te klein geworden vind ik persoonlijk. Birgit verdient meer dan een dagelijkse uitzending van amper 10 minuten.
Mijn voorkeur gaat overigens uit naar geen vaste presentatoeplanning.

Het Medium

Berichtdoor Het Medium » Vr 18 Aug 2017, 18:19

Sam_Dp schreef:
Het Medium schreef:Freek Braeckman maakt de overstap van de VRT en gaat vanaf 1 september voor VTM Nieuws werken. Hij zal na zijn inwerkperiode vooral als anchor worden ingezet, een concrete datum voor zijn schermdebuut staat nog niet vast.

Goede aanwinst vind ik!
Ik vraag me wel af of ze, wanneer Elke terug zal zijn, dan nog steeds zullen werken met vaste ankers bij vaste uitzendingen en hoe die verdeling dan zal worden gemaakt. Ik hoop maar dat Birgit op termijn niet zal verdwijnen want haar aandeel doorheen het jaar is veel te klein geworden vind ik persoonlijk. Birgit verdient meer dan een dagelijkse uitzending van amper 10 minuten.

Ik vermoed dat Birgit om familiale redenen niet meer voltijds werkt... Maar laat ons inderdaad hopen dat het vijfde anker er op termijn toe gaat leiden dat ze weer afstappen van die vaste uitzendingen.

Ayrton

Berichtdoor Ayrton » Vr 18 Aug 2017, 23:00

Het Medium schreef:
Sam_Dp schreef:

Goede aanwinst vind ik!

Ik vermoed dat Birgit om familiale redenen niet meer voltijds werkt... Maar laat ons inderdaad hopen dat het vijfde anker er op termijn toe gaat leiden dat ze weer afstappen van die vaste uitzendingen.

Of een laat nieuws? Ik denk dat we tegenwoordig in tijden zitten waarbij live televisie nodig is om een publiek vast te houden in tijden van on-demand. Maar waarschijnlijk redeneer ik alleen zo (en al zeker VTM Nieuws niet).

Dany Verstraeten gaat ook al richting de 62 jaar dus zal waarschijnlijk ook binnen dit en enkele jaren verdwijnen van het scherm, zeker in een commerciële setting waar het "jonge en frisse" het soms wint van ervaren rotten in het vak.Ik hoop ook op een wisselend team zoals vroeger, want ik ben bv. niet zo'n fan Stef en Birgit en enkel die uitzendingen op weekdagen kan ik volgen. Die van Elke Pattyn bijvoorbeeld nooit.

Het Medium

Berichtdoor Het Medium » Vr 18 Aug 2017, 23:52

Ayrton schreef:Of een laat nieuws? Ik denk dat we tegenwoordig in tijden zitten waarbij live televisie nodig is om een publiek vast te houden in tijden van on-demand. Maar waarschijnlijk redeneer ik alleen zo (en al zeker VTM Nieuws niet).

Ik herinner me uit interviews met mensen van de nieuwsdienst dat het niet echt hun keuze was om het zonder late uitzending te doen, maar dat het stopzetten aan het beleid van de programmadirectie lag. Die vond het met de digitale opkomst sowieso nog maar weinig meerwaarde hebben, en wilde haar laatavondprogrammatie er ook niet meer naar schikken om telkens rond hetzelfde uur dat late nieuws in te lassen. Gevolg was dat Het Nieuws laatste jaren vaak pas rond middernacht wat zendtijd kreeg en dat initiatieven zoals "Vandaag" (de ooit aangekondigde laatavond nieuwsduiding met praatgasten) niet van de grond kwamen.

Dat is natuurlijk de discussie van een aantal jaren geleden. Geen idee hoe beide partijen er vandaag over denken... Persoonlijk zou ik een terugkeer zeker een meerwaarde vinden, op voorwaarde dat men door de week toch tegen 22u30 uitzendt en geen voorrang meer geeft aan buitenlandse aankopen.

Terug naar “VTM”