VRT Journaal

Mediawatcher84
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: VRT Journaal

Berichtdoor Mediawatcher84 » Za 07 Mei 2016, 02:57

Thomas_db schreef:Toch een opvallend bericht vandaag in De Morgen: de VRT zal deze zomer de voetbal laten voorgaan op het Journaal. Bijna alle wedstrijden van het EK zullen op één te zien zijn (en niet op Canvas, zoals tijdens het WK). Als de Duivels om 18u spelen, krijgen we pas om 20u15 een 7 uur-Journaal te zien.

http://www.demorgen.be/tvmedia/zelfs-he ... -b38c6b4b/

Ik kan ergens de uitleg van Olivier Goris wel begrijpen (lage kijkcijfers voor Het Journaal als de Rode Duivels spelen).

Langs de andere kant is het wel vreemd dat er dus op CANVAS niets te zien is, en op EEN vaste programma's moeten wijken (vooral het Journaal).

Nieuw is het uiteraard niet: SPORZA op zondagmiddag werd al eerder verplaatst naar EEN, wat onlangs ervoor zorgde dat er geen 6u Journaal was. Op CANVAS is de laatste tijd erg weinig te beleven ... Het wordt vooral gebruikt voor Villa Politica als er koers is op EEN. Misschien deze zomer toch iets meer omdat het een drukke sportzomer wordt (EK voetbal, Tour en Olympische Spelen).

Ik hoop wel dat men het goed aankondigt, want dit gaat ongetwijfeld voor verwarring zorgen. Het Journaal is bij mijn weten een programma dat altijd stipt uitgezonden wordt (behalve het 8u Journaal van CANVAS dat hier soms van afwijkt). Als je zelfs met de programma begint te schuiven ....

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Za 07 Mei 2016, 11:04

Mediawatcher84 schreef:Ik kan ergens de uitleg van Olivier Goris wel begrijpen (lage kijkcijfers voor Het Journaal als de Rode Duivels spelen).

Langs de andere kant is het wel vreemd dat er dus op CANVAS niets te zien is, en op EEN vaste programma's moeten wijken (vooral het Journaal).

Nieuw is het uiteraard niet: SPORZA op zondagmiddag werd al eerder verplaatst naar EEN, wat onlangs ervoor zorgde dat er geen 6u Journaal was. Op CANVAS is de laatste tijd erg weinig te beleven ... Het wordt vooral gebruikt voor Villa Politica als er koers is op EEN. Misschien deze zomer toch iets meer omdat het een drukke sportzomer wordt (EK voetbal, Tour en Olympische Spelen).

Ik hoop wel dat men het goed aankondigt, want dit gaat ongetwijfeld voor verwarring zorgen. Het Journaal is bij mijn weten een programma dat altijd stipt uitgezonden wordt (behalve het 8u Journaal van CANVAS dat hier soms van afwijkt). Als je zelfs met de programma begint te schuiven ....

Ik begrijp Goris ook wel. In Nederland is het al jaren zo dat men grote sportwedstrijden uitzendt op hun grootste net: NPO1/Nederland 1. Het is wel zo dat men daar het Achtuurjournaal dan verplaatst naar NPO2.

Misschien hadden ze dat bij ons ook beter gedaan maar dan een korte versie. Op Canvas dan om 19u00 het journaal van bijvoorbeeld maar 15 minuten en het journaal doorlopend te laten herhalen tot 20u00. En na het voetbal op Eén een lange uitzending van Het Journaal (zoals men nu van plan is).

Als de wedstrijd om 21u00 is, hebben ze dit niet goed gepland vind ik. De voorbeschouwing duurt 50 (!) minuten dan. Dat vind ik echt overdreven lang. Men kon perfect het volgende doen:
19u00 Het Journaal
19u35 1000 Zonnen
19u55 Het weer + Thuis
20u35 Voorbeschouwing wedstrijd
21u00 Start wedstrijd

Het Medium

Berichtdoor Het Medium » Di 24 Mei 2016, 16:11

Aster Nzeyimana doet op zaterdag 28 mei om 13 uur zijn intrede als nieuw sportanker voor Het journaal. In augustus wordt hij ook het vaste gezicht van de nachtelijke omkadering van de Olympische Spelen, tussen 23 en 5 uur op Eén.

Deborah
Hoe kijk je tv: Digitaal Proximus

Berichtdoor Deborah » Di 24 Mei 2016, 21:04

Het Medium schreef:Aster Nzeyimana doet op zaterdag 28 mei om 13 uur zijn intrede als nieuw sportanker voor Het journaal. In augustus wordt hij ook het vaste gezicht van de nachtelijke omkadering van de Olympische Spelen, tussen 23 en 5 uur op Eén.

Vraag me af of hij nu nog gaat presenteren op MNM :(

Het Medium

Berichtdoor Het Medium » Di 24 Mei 2016, 22:32

Deborah schreef:
Het Medium schreef:Aster Nzeyimana doet op zaterdag 28 mei om 13 uur zijn intrede als nieuw sportanker voor Het journaal. In augustus wordt hij ook het vaste gezicht van de nachtelijke omkadering van de Olympische Spelen, tussen 23 en 5 uur op Eén.

De komende maanden alvast niet meer.

Sam_Dp

Berichtdoor Sam_Dp » Za 28 Mei 2016, 19:52

Ik vind dat hij dat heel goed doet!

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Za 28 Mei 2016, 23:46

Sam_Dp schreef:

Ik vind dat hij dat heel goed doet!

Een natuurtalent! Da's een aanwinst voor de sport van de VRT.

Deborah
Hoe kijk je tv: Digitaal Proximus

Berichtdoor Deborah » Zo 29 Mei 2016, 20:09

Het Medium schreef:
Deborah schreef:

De komende maanden alvast niet meer.

Aster heeft op 21/05 aangekondigd dat hij inderdaad tijdelijk niet meer op MNM zal te horen zijn, ik vermoed/hoop dat hij na de zomer wel gewoon terugkomt.

Ayrton

Berichtdoor Ayrton » Vr 15 Jul 2016, 00:38

Zonet extra journaal op Eén geweest n.a.v. aanslagen Nice. Update rond 1 uur. Vanaf 7 uur ook extra uitzendingen. Concullega's VTM houden (voorlopig) geen extra nieuwsuitzending.

UPD: VTM is rond 1:20 begonnen met een extra nieuwsuitzending

Macho

Berichtdoor Macho » Zo 21 Aug 2016, 13:15

Wauw, ik wist niet dat het nog mogelijk was, maar Het Journaal heeft net een nieuw dieptepunt bereikt met die reportage over de camping van Pukkelpop. Wat een gigantisch slechte frustro-reportage was me dat.

MaartenTBI
Hoe kijk je tv: Analoog (kabel)

Berichtdoor MaartenTBI » Zo 21 Aug 2016, 17:07

Macho schreef:Wauw, ik wist niet dat het nog mogelijk was, maar Het Journaal heeft net een nieuw dieptepunt bereikt met die reportage over de camping van Pukkelpop. Wat een gigantisch slechte frustro-reportage was me dat.

Die reportage haalt inderdaad hopelijk het 7-uur journaal niet; leek eerder een statement van de betrokken journalist op de organisatie van Pukkelpop. Neemt niet weg dat Het Journaal in het algemeen goed bezig is. De reportages zijn informatief, snel en niet te langdradig. Een groot verschil met enkele jaren geleden. Dergelijke bagger passeert jammer genoeg af en toe in ieder nieuwsprogramma.

Het Medium

Berichtdoor Het Medium » Di 06 Sep 2016, 15:25

Björn Soenens is niet langer hoofdredacteur van Het journaal, maar wordt weer verslaggever. Hij wordt opgevolgd door Inge Vrancken.

MaartenTBI
Hoe kijk je tv: Analoog (kabel)

Berichtdoor MaartenTBI » Vr 09 Sep 2016, 16:33

Het Medium schreef:Björn Soenens is niet langer hoofdredacteur van Het journaal, maar wordt weer verslaggever. Hij wordt opgevolgd door Inge Vrancken.

Dat lijkt me een verstandige keuze. De druk rond Björn Soenens op sociale media en in de geschreven pers was niet langer houdbaar. Het lijkt wel of men het principe van constructieve journalistiek hiermee helemaal begraven heeft; ik heb het woord 'constructief' alleszins al in maanden niet meer gehoord.

kreeft44

Berichtdoor kreeft44 » Za 01 Okt 2016, 18:16

MaartenTBI schreef:
Macho schreef:Wauw, ik wist niet dat het nog mogelijk was, maar Het Journaal heeft net een nieuw dieptepunt bereikt met die reportage over de camping van Pukkelpop. Wat een gigantisch slechte frustro-reportage was me dat.

Die reportage haalt inderdaad hopelijk het 7-uur journaal niet; leek eerder een statement van de betrokken journalist op de organisatie van Pukkelpop. Neemt niet weg dat Het Journaal in het algemeen goed bezig is. De reportages zijn informatief, snel en niet te langdradig. Een groot verschil met enkele jaren geleden. Dergelijke bagger passeert jammer genoeg af en toe in ieder nieuwsprogramma.

In de komkommertijd.

kreeft44

Berichtdoor kreeft44 » Za 01 Okt 2016, 18:17

Het Medium schreef:Björn Soenens is niet langer hoofdredacteur van Het journaal, maar wordt weer verslaggever. Hij wordt opgevolgd door Inge Vrancken.

Goeie zaak. Het journaal heeft geleden onder zijn leiding.

Terug naar “Eén”