VRT Journaal

Jenzz
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: VRT Journaal

Berichtdoor Jenzz » Di 24 Nov 2015, 18:16

Mediawatcher84 schreef:Ik denk dat de VRT Nieuwsdienst nog nooit zoveel extra journaals gemaakt heeft. Gisterochtend ook weer twee journaals om 6u30 en 7u30. En Hanne Decoutere was journaalanker met dienst. Wel vreemd was dat ze die dag ook de late shift deed (Journaal van 18u en het Late journaal). Je zou verwachten dat ze het middagjournaal ook nog zou presenteren. Nu heeft ze toch wel een heel erg lange werkdag gehad.

Dat is mij ook opgevallen! De nieuwsankers moeten in deze tijden duidelijk meer uren kloppen maar het is goed dat men 6 ankers heeft bij VRT Nieuws. Zo blijft het doenbaar. In tegenstelling tot VTM...

Milan_

Berichtdoor Milan_ » Di 24 Nov 2015, 20:00

Mediawatcher84 schreef:Ik denk dat de VRT Nieuwsdienst nog nooit zoveel extra journaals gemaakt heeft. Gisterochtend ook weer twee journaals om 6u30 en 7u30. En Hanne Decoutere was journaalanker met dienst. Wel vreemd was dat ze die dag ook de late shift deed (Journaal van 18u en het Late journaal). Je zou verwachten dat ze het middagjournaal ook nog zou presenteren. Nu heeft ze toch wel een heel erg lange werkdag gehad.

Waarschijnlijk is Hanne tussendoor naar huis mogen gaan. Denk niet dat ze de hele dag op de redactie aanwezig was.

Jenzz schreef:Dat is mij ook opgevallen! De nieuwsankers moeten in deze tijden duidelijk meer uren kloppen maar het is goed dat men 6 ankers heeft bij VRT Nieuws. Zo blijft het doenbaar. In tegenstelling tot VTM...

Bij de VRT hebben ze teveel ankers maar te weinig reporters. Hierdoor heeft Goedele Devroy ook een burn-out gekregen. Als ze een degelijk nieuws willen maken hebben ze genoeg reporters nodig. VTM heeft heel wat reporters, vandaar dat zij ook veel live-verslagen kunnen brengen.

Mediawatcher84

Berichtdoor Mediawatcher84 » Wo 25 Nov 2015, 15:51

Milan_ schreef:

Waarschijnlijk is Hanne tussendoor naar huis mogen gaan. Denk niet dat ze de hele dag op de redactie aanwezig was.

Jenzz schreef:Dat is mij ook opgevallen! De nieuwsankers moeten in deze tijden duidelijk meer uren kloppen maar het is goed dat men 6 ankers heeft bij VRT Nieuws. Zo blijft het doenbaar. In tegenstelling tot VTM...

Bij de VRT hebben ze teveel ankers maar te weinig reporters. Hierdoor heeft Goedele Devroy ook een burn-out gekregen. Als ze een degelijk nieuws willen maken hebben ze genoeg reporters nodig. VTM heeft heel wat reporters, vandaar dat zij ook veel live-verslagen kunnen brengen.

Ik betwijfel dat Hanne Decoutere tussendoor naar huis is kunnen gaan. Het anker dat de late shift doet (journaals van 18u en Laat) arriveert toch ook rond 14u. op de VRT. Ze moeten toch de tijd hebben hun teksten te schrijven.

Ik denk niet dat de VRT te veel nieuwsankers en te weinig reporters heeft. 6 ankers om dagelijks vier (en vanaf januari 5) journaals te presenteren. Als ik zie hoeveel shiften Goedele, Annelies en Hanne de laatste maanden voor hun rekening nemen ... Wat reporters betreft zit het ook wel goed. In crisissituaties zoals de voorbije weken, merk je dat de journalisten van andere redacties volop ingeschakeld worden (vb. Tim Verheyden (Panorama), Karine Claasen (De Afspraak)).

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Wo 25 Nov 2015, 18:37

Milan_ schreef:Bij de VRT hebben ze teveel ankers maar te weinig reporters. Hierdoor heeft Goedele Devroy ook een burn-out gekregen. Als ze een degelijk nieuws willen maken hebben ze genoeg reporters nodig. VTM heeft heel wat reporters, vandaar dat zij ook veel live-verslagen kunnen brengen.

Te weinig reporters vind ik echt niet. VTM zet soms te veel in op live-verslagen. Ze staan ergens live terwijl het echt geen meerwaarde biedt. Al vaak gezien. Ze willen gewoon het etiket hebben van 'wij zijn er live bij'. Soms is dat zeer goed maar vaak ook nutteloos. En dan spreek ik vooral over de periode voor Parijs.

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Vr 18 Dec 2015, 21:48

Hanne Decoutere verklapte in Blokken For Life dat de nieuwsankers niet meer zullen 'wandelen' in het vernieuwde journaal.

Ayrton

Berichtdoor Ayrton » Za 19 Dec 2015, 13:14

De Vrije Markt keert terug op vrijdag 8 januari 2016.
Dat zei Lieven Verstraete tijdens de laatste uitzending van dit jaar.
Zou het dan verhuizen naar Canvas?

Mike

Berichtdoor Mike » Za 19 Dec 2015, 13:31

Ayrton schreef:De Vrije Markt keert terug op vrijdag 8 januari 2016.

De afleveringen van De Vrije Markt verschijnen altijd op vrijdag, online. Wellicht doelt hij daarop. Zaterdagmiddag worden ze gewoon nog eens op tv uitgezonden.

Ayrton

Berichtdoor Ayrton » Za 19 Dec 2015, 13:44

Mike schreef:
Ayrton schreef:De Vrije Markt keert terug op vrijdag 8 januari 2016.

De afleveringen van De Vrije Markt verschijnen altijd op vrijdag, online. Wellicht doelt hij daarop. Zaterdagmiddag worden ze gewoon nog eens op tv uitgezonden.

Ah, dat is dan een nieuwtje voor mij. :-)
Over online gesproken: deredactie.be verdwijnt in 2016 en zal vervangen worden door vrtnieuws.be

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Za 19 Dec 2015, 14:38

Ayrton schreef:Ah, dat is dan een nieuwtje voor mij. :-)
Over online gesproken: deredactie.be verdwijnt in 2016 en zal vervangen worden door vrtnieuws.be

Ik had gehoord dat ze heel ontevreden waren over die naam De Redactie omdat niemand de website vond. vrtnieuws.be is uiteraard veel beter én herkenbaar.

Mediawatcher84

Berichtdoor Mediawatcher84 » Zo 20 Dec 2015, 02:53

Jenzz schreef:
Ayrton schreef:Ah, dat is dan een nieuwtje voor mij. :-)

Ik had gehoord dat ze heel ontevreden waren over die naam De Redactie omdat niemand de website vond. vrtnieuws.be is uiteraard veel beter én herkenbaar.

Heb VRTnieuws altijd al veel duidelijker gevonden. Maar ik denk dat De Redactie, dat volgens mij sinds 2008 gebruikt wordt, ondertussen toch ook al zeer gekend is en stilaan een sterk merk aan het worden was. Jammer dat men het nu opnieuw verandert. Maar goed, ik neem aan dat die beslissing gebeurt op basis van bevragingen die men bij de kijkers heeft gedaan.

Mediawatcher84

Berichtdoor Mediawatcher84 » Zo 20 Dec 2015, 02:56

Jenzz schreef:Hanne Decoutere verklapte in Blokken For Life dat de nieuwsankers niet meer zullen 'wandelen' in het vernieuwde journaal.

Dat het 'wandelen' zou verdwijnen, was te voorzien. Het was trouwens al gewijzigd. In het begin liep het anker op het einde van het Journaal terug naar de desk. Die 'wandeling' was al een tijdje geschrapt.

Nooit begrepen waarom men dat 'wandelen' heeft ingevoerd. Bij Het Weer en de omroepsters heeft men dat een aantal jaren terug (in 2006 en 2007) ook geprobeerd. En dat was ook daar geen succes en kwam zeer onnatuurlijk over.

Sam_Dp

Berichtdoor Sam_Dp » Zo 20 Dec 2015, 09:28

Mediawatcher84 schreef:
Jenzz schreef:Hanne Decoutere verklapte in Blokken For Life dat de nieuwsankers niet meer zullen 'wandelen' in het vernieuwde journaal.

Dat het 'wandelen' zou verdwijnen, was te voorzien. Het was trouwens al gewijzigd. In het begin liep het anker op het einde van het Journaal terug naar de desk. Die 'wandeling' was al een tijdje geschrapt.

Nooit begrepen waarom men dat 'wandelen' heeft ingevoerd. Bij Het Weer en de omroepsters heeft men dat een aantal jaren terug (in 2006 en 2007) ook geprobeerd. En dat was ook daar geen succes en kwam zeer onnatuurlijk over.

Heeft er iemand trouwens een idee vanaf wanneer de vernieuwingen op het scherm te zien zullen zijn?

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Zo 20 Dec 2015, 13:38

Mediawatcher84 schreef:Nooit begrepen waarom men dat 'wandelen' heeft ingevoerd.

Uit goede bron heb ik vernomen dat de strategie achter het wandelen was: het nieuwsanker komt bijna letterlijk de huiskamer binnengewandeld. Dat was de bedoeling ervan... Maar geen kat dat dat door heeft :) Ik vermoed dat de vernieuwing ingaat op maandag 4 januari 2016?

Mediawatcher84

Berichtdoor Mediawatcher84 » Ma 21 Dec 2015, 21:15

Jenzz schreef:
Mediawatcher84 schreef:Nooit begrepen waarom men dat 'wandelen' heeft ingevoerd.

Uit goede bron heb ik vernomen dat de strategie achter het wandelen was: het nieuwsanker komt bijna letterlijk de huiskamer binnengewandeld. Dat was de bedoeling ervan... Maar geen kat dat dat door heeft :) Ik vermoed dat de vernieuwing ingaat op maandag 4 januari 2016?

4 januari klinkt logisch, maar toen men vanuit de virtuele studio begon te presenteren, heb ik ergens gelezen dat half januari de vernieuwing van Het Journaal zou plaatsvinden. Is ook wel iets voor te zeggen, want in een nieuw decor moeten alle ankers ook eerst een paar keer moeten oefenen. En tijdens de Kerstvakantie zijn er sowieso minder ankers per dag (ieder anker wil wel wat vrije dagen, neem ik aan) wat oefenen in de nieuwe studio moeilijker maakt.

Het wandelen zou in theorie voor een dynamischer presenteerstijl moeten zorgen. In de praktijk gaf het vooral veel stress, denk ik. Martine Tanghe is ooit bijna gestruikeld op het einde van Het Journaal toen ze opnieuw naar de desk wandelde. Bij de omroepsters was het destijds Andrea Croonenberghs die vond dat het absoluut niet kon omdat het gewoon heel onnatuurlijk overkwam op het scherm, waar ik haar wel in kon volgen.

Sam_Dp

Berichtdoor Sam_Dp » Wo 30 Dec 2015, 11:51

Mediawatcher84 schreef:
Jenzz schreef:Ik vermoed dat de vernieuwing ingaat op maandag 4 januari 2016?

4 januari klinkt logisch, maar toen men vanuit de virtuele studio begon te presenteren, heb ik ergens gelezen dat half januari de vernieuwing van Het Journaal zou plaatsvinden. Is ook wel iets voor te zeggen, want in een nieuw decor moeten alle ankers ook eerst een paar keer moeten oefenen. En tijdens de Kerstvakantie zijn er sowieso minder ankers per dag (ieder anker wil wel wat vrije dagen, neem ik aan) wat oefenen in de nieuwe studio moeilijker maakt.

4 januari was inderdaad logisch geweest omdat dan ook het nieuwe nieuwsuur van canvas van start gaat en het dan wel goed zou zijn mocht Het Journaal daar ook meteen in de nieuwe stijl zijn maar dat zie ik dus nog niet gebeuren. De kerstvakantie is inderdaad niet de ideale moment om de nieuwe studio te testen en bovendien hadden ze er dan nu wel al over gecommuniceerd denk ik.
Wat dat Journaal om 20u op Canvas betreft denk ik dat het nog wel mogelijk is dat dit niet meer gepresenteerd zal worden. Ik zag dat die uitzending maar vijf minuten meer duurt, dan kan je evengoed gewoon een snel overzicht brengen zonder tussenkomst van het anker, zoiets als met het 100"-journaal indertijd.

Terug naar “Eén”