Luistercijfers

Mike
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Berichtdoor Mike » Vr 20 Feb 2015, 12:50

Jenzz schreef:Vandaag staat in HLN een uitgebreide analyse van de luistercijfers:

Misschien ligt het aan mijn computer, maar je afbeelding komt te klein door om de gegevens te kunnen lezen.

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Vr 20 Feb 2015, 13:12

Mike schreef:
Jenzz schreef:Vandaag staat in HLN een uitgebreide analyse van de luistercijfers:

Misschien ligt het aan mijn computer, maar je afbeelding komt te klein door om de gegevens te kunnen lezen.

Kan het helaas niet groter krijgen. Ik denk dat je het normaal wel kan lezen? (bij mij toch alleszins wel)
Je kan ook eventueel kijken op de Twitter van Sven Ornelis (misschien is die beter):

Jarend

Berichtdoor Jarend » Vr 20 Feb 2015, 15:26

Vooral verrast door de behoorlijk hoge luistercijfers in het weekend.

Jammer dat enkel de recente cijfers gegeven worden en geen vergelijking met de cijfers van een jaar geleden.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel luisteraars er bijgekomen of afgehaakt zijn in de ochtend bij Q-music. Of hoe Marcia Bwarody scoort t.o.v. voorganger Carl Schmitz. (Of is dat wel in het artikel terug te vinden?)

Ik heb wel de indruk dat de cijfers van de ochtendshows op de verschillende zenders dichter bij elkaar liggen dan enkele jaren geleden.

Ik herinner me ook dat vele jaren geleden Herbert Bruynseels met zijn lunchprogramma het best beluisterde blok was op Q-music (na de ochtendshow waarschijnlijk). Kurt zijn lunchprogramma doet het dan precies een stuk minder. Al kan het ook een vertekend beeld zijn omdat vroeger het lunchprogramma duurde van 12u tot 14u.

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Vr 20 Feb 2015, 16:17

Jarend schreef:Vooral verrast door de behoorlijk hoge luistercijfers in het weekend. Jammer dat enkel de recente cijfers gegeven worden en geen vergelijking met de cijfers van een jaar geleden. Ik zou wel eens willen weten hoeveel luisteraars er bijgekomen of afgehaakt zijn in de ochtend bij Q-music. Of hoe Marcia Bwarody scoort t.o.v. voorganger Carl Schmitz. (Of is dat wel in het artikel terug te vinden?) Ik heb wel de indruk dat de cijfers van de ochtendshows op de verschillende zenders dichter bij elkaar liggen dan enkele jaren geleden.

Ik heb enkel nog een krantenartikel van de luistermeting april-juni 2013. Ik heb deze vergeleken met die van vandaag en dan zie je dat veel programma's van Q nu wel wat beter scoren. Logisch eigenlijk want Q haalde in die meting 'maar' 14,5% en nu 14,9%.

Bijvoorbeeld:
- Ornelis & Rogiers toen 527.000 luisteraars, Ornelis & Vancoillie nu 581.000 luisteraars.
- Carl Schmitz toen 330.000 luisteraars, Marcia Bwarody nu 380.000 luisteraars.
- Wim Oosterlinck Showtime toen 400.000 luisteraars, De Wim O Show nu 390.000 luisteraars. (Q heeft tijdens 16-18 nu maar iets meer luisteraars dan StuBru en MNM)
Het is misschien geen waterdichte vergelijking (andere periode in het jaar, verschil 2013-2014) maar het is de enige vergelijking die ik kan maken.

Jarend

Berichtdoor Jarend » Vr 20 Feb 2015, 16:21

Bedankt. Inderdaad moeilijk te vergelijken.
Dat de cijfers van Wim Oosterlinck gedaald zijn, verwondert me niet. Vooral Planeet De Cock lijkt hiervan te profiteren. Die scoort zeer sterk voor MNM.

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Vr 20 Feb 2015, 16:23

Jarend schreef:Bedankt. Inderdaad moeilijk te vergelijken.
Dat de cijfers van Wim Oosterlinck gedaald zijn, verwondert me niet. Vooral Planeet De Cock lijkt hiervan te profiteren. Die scoort zeer sterk.

Inderdaad, sinds Anke niet meer bij Wim te horen is, is het heel wat verminderd vind ik. Planeet De Cock is best wel een leuke show om naar te luisteren!

Jarend

Berichtdoor Jarend » Vr 20 Feb 2015, 18:19

Ik maak me net de bedenking dat Tom De Cock zijn programma een uur langer (tot 19u) duurt. Het is algemeen bekend dat vanaf +/- 18u heel wat minder mensen radio luisteren. Dit weegt echter wel door op het gemiddelde aantal luisteraars van Planeet De Cock. Het zou me niet verbazen dat tussen 16u en 18u Tom De Cock de Wim-O-Show echt op de hielen zit.

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Vr 20 Feb 2015, 19:27

Jarend schreef:Ik maak me net de bedenking dat Tom De Cock zijn programma een uur langer (tot 19u) duurt. Het is algemeen bekend dat vanaf +/- 18u heel wat minder mensen radio luisteren. Dit weegt echter wel door op het gemiddelde aantal luisteraars van Planeet De Cock. Het zou me niet verbazen dat tussen 16u en 18u Tom De Cock de Wim-O-Show echt op de hielen zit.

Was ik ook aan het denken... Hetzelfde geldt voor Vincent Byloo op StuBru, want zijn show stopt ook om 18u00.

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Do 21 Mei 2015, 15:16

CIM-CIJFERS - GOLF 1/2015 (periode: 03.01.2015-04.04.2015)
marktaandeel (12+)

VRT globaal: 62,4% (+)
Radio 1: 8,3% (+)
Radio 2: 29,5% (+)
MNM: 9,3% (+)
StuBru: 13,7% (+)
Klara: 1,5% (-)

MEDIALAAN globaal: 20,6% (-)
Q-Music: 13,0% (-)
JOE fm: 7,6% (-)

Nostalgie: 6,2% (+)

Opmerkelijk: voor het eerst sinds lang is Q-Music niet meer de tweede best beluisterde zender maar wel Studio Brussel. Voor StuBru is het een primeur om op de tweede plaats te staan. Q verliest bijna 2% t.o.v. de vorige meting.

Verder nog: Radio 1 stijgt licht, terwijl Klara daalt. Radio 2 maakt een grote sprong vooruit en ook MNM kent een stijging van 0,5%. JOE fm verliest bijna 1%, terwijl concurrent Nostalgie net 1% wint.

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Do 21 Mei 2015, 15:20

Jenzz schreef:CIM-CIJFERS - GOLF 1/2015 (periode: 03.01.2015-04.04.2015)

En dit zijn de reacties:

Bijna drie miljoen Vlamingen stemmen dagelijks af op hun favoriete VRT-radionetten. "Het voorjaar op de openbare omroep werd gekleurd door gesmaakte acties als Heerlijk Helder op Radio 1, Het Grootste Arbeidsbureau op MNM en De Nieuwe Lichting op Studio Brussel", aldus VRT-radiomanager Els Van de Sijpe. "Ook later dit voorjaar zoeken onze radionetten volop de luisteraars op tijdens BEL10 op Radio 1 en Marathonradio op MNM."

JOE fm groeit op de 18-44 jarigen van 7,8% (vorige meting) naar 9%. Q-music haalt een marktaandeel van 13% bij de totale bevolking (12+) en 21,6% op de doelgroep 18-44 jarigen. Q-music blijft hiermee de tweede grootste zender binnen de belangrijkste doelgroep 18-44. Tom Klerkx, programmadirecteur radio: 'JOE is aan een mooi parcours bezig bij de 18-44 jarigen. Momenteel laten we de 80's herleven in Lier met de '80's Top 800' en is het fijn om ter plekke te zien hoe JOE leeft. Met Q zitten we in rechte lijn richting de Foute Party en openen we deze zomer opnieuw de deuren van ons Beach House, waar live muziek meer dan ooit centraal zal staan.'

Nostalgie, de derde landelijke commerciële zender, haalt een marktaandeel van 6,2 % bij de totale bevolking en 8,5 % bij de doelgroep 35-54-jarigen. "Nostalgie wint op elk terrein, met een sterke stijging van het marktaandeel als gevolg. Er luisteren opnieuw meer mensen naar Nostalgie; een tendens die zich nu al drie metingen blijft voortzetten", aldus algemeen directeur Dirk Guldemont.

Jarend

Berichtdoor Jarend » Vr 22 Mei 2015, 22:58

Ik had de daling bij Q al verwacht bij de vorige meting. En het zal er volgens mij niet meteen op verbeteren. Terecht!

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Do 20 Aug 2015, 12:10

CIM-CIJFERS - GOLF 2/2015 (periode: 28.03.2015-27.06.2015)
marktaandeel (12+)

VRT globaal: 59,3% (-)
Radio 1: 6,6% (-)
Radio 2: 28,4% (-)
MNM: 10,4% (+)
StuBru: 12,0% (-)
Klara: 1,9% (+)

MEDIALAAN globaal: 23,4% (+)
Q-Music: 14,7% (+)
JOE fm: 8,7% (+)

Nostalgie: 6,0% (-)

Opmerkelijk: Q-Music en StuBru wisselen weer van plaats met een verschil van 2,7% tussen beiden. Zo staat Q weer op de tweede plaats, gevolgd door StuBru. Ook MNM kent een forse groei van meer dan 1%. Mede dankzij de populaire acties 'Marathonradio' en 'De Strafste School'. Het marktaandeel van MNM bij 12-24-jarigen is gestegen van 23,6 naar 24,9%.

Verder nog: Radio 1 zakt weer terug, ook Radio 2 kent een lichte daling. Klara stijgt weer een beetje. Nostalgie blijft stabiel. De nieuwe programmatie van JOE fm lijkt aan te slaan. Ze stijgen een dikke 1 procent. Globaal stijgt MEDIALAAN en daalt de VRT.

Jenzz

Berichtdoor Jenzz » Do 20 Aug 2015, 17:43

Met deze luistercijfers in gedachten is het uitkijken naar het najaar met dit najaar (extra) veel veranderingen. Vooral dan op Q maar ook op StuBru, JOE en Nostalgie. Het zijn MNM, Radio 1 en Radio 2 die grotendeels hun programmatie behouden.

Mike

Berichtdoor Mike » Do 20 Aug 2015, 17:56

Jenzz schreef:Met deze luistercijfers in gedachten is het uitkijken naar het najaar met dit najaar (extra) veel veranderingen. Vooral dan op Q maar ook op StuBru, JOE en Nostalgie. Het zijn MNM, Radio 1 en Radio 2 die grotendeels hun programmatie behouden.

Behalve een paar aanpassingen in het weekend en Heidi die wegvalt, blijft het schema van JOE volledig hetzelfde.

Jarend

Berichtdoor Jarend » Do 20 Aug 2015, 20:08

Qmusic wint de luisteraars die het verloren had in de vorige meeting grotendeels terug. Ik vermoed dat ze dit bij Q zelf niet verwacht hadden. Misschien te snel gekozen voor een volledig nieuw uitzendschema, look,...

Terug naar “Radio”