Luistercijfers

Gebruikersavatar
TeBi
Berichten: 2270
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 10:34
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Luistercijfers

Bericht door TeBi » do 23 aug 2012, 11:59

Deze ochtend heeft het CIM de luistercijfers voor periode april-juni 2012 bekend gemaakt. Hieronder volgen de resultaten (ma-zo).
Bron: persbericht Q-Music
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
TeBi
Berichten: 2270
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 10:34
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door TeBi » do 14 feb 2013, 12:57

Deze ochtend heeft het CIM de luistercijfers voor de periode september-december 2012 bekend gemaakt.
screen_shot_2013-02-14_at_12.38.42.png
Bron: persbericht Q-music
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Neovo
Beheerder
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 09:52
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Neovo » do 23 mei 2013, 16:07

De nieuwe lijstercijfers zijn er:
vrt.jpg
Bron vrt

Meer info: http://www.vrt.be/sites/default/files/a ... 1-2013.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jarend
Berichten: 357
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 20:12

Re: Luistercijfers

Bericht door Jarend » di 13 aug 2013, 12:30

Weet iemand wanneer precies de nieuwe luistercijfers gepubliceerd worden?

Mike
Berichten: 2626
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 14:17
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Mike » di 13 aug 2013, 12:45

Jarend schreef:Weet iemand wanneer precies de nieuwe luistercijfers gepubliceerd worden?
Vorig jaar was dit ergens in september, dacht ik.

Jenzz
Berichten: 1381
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 18:50
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Jenzz » di 13 aug 2013, 13:01

Jarend schreef:Weet iemand wanneer precies de nieuwe luistercijfers gepubliceerd worden?
Volgens mij is dat eind deze week of in de loop van volgende week...

Jenzz
Berichten: 1381
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 18:50
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Jenzz » do 22 aug 2013, 12:15

Vandaag heeft het CIM de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekendgemaakt. Die bestrijken de periode 1 april t.e.m. 23 juni.

Radio blijft een heel populair medium: 78 procent van de Vlamingen ouder dan 12 luisteren dagelijks naar de radio. De VRT doet het binnen dat landschap bijzonder goed: bijna 3 miljoen Vlamingen kiezen dagelijks voor één van de vijf netten van de openbare omroep, ongeveer evenveel als bij de vorige meting maar wel meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.

- Studio Brussel haalt zijn beste cijfers ooit met 13,4 procent marktaandeel en bijna 700.000 luisteraars per dag.
- Jongerenzender MNM stijgt opnieuw naar bijna 10 procent marktaandeel. Het net blijft het heel goed doen bij de jongste luisteraars.
- Radio 2 blijft ook nu met veel voorsprong de meest beluisterde radiozender van Vlaanderen.
- Radio 1 daalt in deze golf
- Klara blijft stabiel.

Els Van de Sijpe, manager radio VRT bij de directie media: “We zijn blij dat zoveel luisteraars blijven afstemmen op onze radionetten. Studio Brussel en MNM doen het bijzonder goed. Zij tekenen allebei een knappe winst op. Studio Brussel haalt zelfs zijn hoogste marktaandeel ooit. Over de resultaten van Radio 1 zijn we niet tevreden. Dit is niet goed. We zullen bijsturen, waar nodig.”

Tom Klerkx, programmadirecteur radio: "We zijn blij met de positieve tendensen voor zowel JOE als Q. JOE handhaaft zijn positie en Q stijgt opnieuw verder door. Na een tot nu toe al geweldige zomer vanuit het Beach House in Oostende, hebben we allemaal veel goesting in het komende najaar."

EEN OVERZICHT
- Radio 1: 6,4% (-2,1%)
- Radio 2: 29,7% (-1,7%)
- MNM: 9,9% (+1,3%)
- StuBru: 13,4% (+1,5%)
- Klara: 2,0% (+0,1%)
- Q-Music: 14,1% (+1%)
- JOE fm: 7,3% (-0,6%)
- Nostalgie: 5,4% (-1%)
Laatst gewijzigd door Jenzz op do 22 aug 2013, 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Mike
Berichten: 2626
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 14:17
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Mike » do 22 aug 2013, 19:10

Interessante opinie van politicus Bart Tommelein omtrent de luistercijfers die vandaag bekend raakten:
Alle VRT-radiostations halen samen 62 procent marktaandeel, zo blijkt uit de jongste luistercijfers die de CIM vandaag bekendmaakte . Radio2 blijft de grootste radiozender met 29,7 procent marktaandeel, voor Q-music en Studio Brussel. Te veel, vindt Tommelein. Hij wil maatregelen om de radiomarkt eerlijker te organiseren. (...) Tommelein wijst er nog op dat de VRT-zenders die het dichtst bij de commerciële radionetten aanleunen, het populairst zijn. Radio 1 daarentegen bereikt bijna 100.000 mensen minder en verliest 2 procent marktaandeel. ‘Het is niet de taak van de VRT om dingen te doen die private mediabedrijven even goed kunnen. De kernopdracht van de publieke omroep is kwaliteitsvolle informatieprogramma’s maken.’

bron: De Standaard

stefliesens
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 02:00
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door stefliesens » di 27 aug 2013, 01:59

Ja, maar succesvol tv en radio maken is tegenwoordig meer dan dat, ook bij een staatsplatform.

Jenzz
Berichten: 1381
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 18:50
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Jenzz » za 26 okt 2013, 11:01

Vandaag in HLN exclusief de luistercijfers van alle programma's op de Vlaamse radio. "Start je Dag", de regionale ochtendshow van Radio 2 is het best beluisterde programma van alle programma's. Radio 2, StuBru en Q-Music komen vaak voor in de lijstjes van best beluisterde programma's, MNM af en toe, de andere zenders niet.

Jenzz
Berichten: 1381
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 18:50
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Jenzz » do 22 mei 2014, 18:01

Radio 2 blijft zijn slogan "de grootste familie" waarmaken. Uit de jongste CIM-cijfers voor de periode van 4 januari tot en met 4 april 2014 bereikt Radio 2 met 28,8 procent marktaandeel nog steeds het meeste luisteraars in Vlaanderen.

Marktaandelen (Het percentage beluisterde kwartieren van een net ten opzichte van het totaal aantal beluisterde kwartieren radio)
Golf 1/2014 (04/01/14 – 04/04/14)
VRT globaal 61,1%
Radio 1 7,8%
Radio 2 28,8%
Klara 2,4%
MNM 9,7%
Studio Brussel 11,9%
Q-music 14,4%
JOE fm 7,8%
Nostalgie 6,4 %

Gebruikersavatar
TeBi
Berichten: 2270
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 10:34
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door TeBi » do 21 aug 2014, 14:50

Het marktaandeel van Radio 2 lag boven de 30%. Het was van begin 2013 geleden dat die kaap nog gehaald werd.

Met een marktaandeel van 30,3 procent vergroot Radio 2 zijn voorsprong op Q-music, dat uitkwam op een marktaandeel van 13,7 procent. De derde Vlaamse zender is Studio Brussel, met een marktaandeel van 13,1 procent. MNM blijft onder de 10 procent (9,3 procent).

Bijna 3 miljoen Vlamingen luisterden dagelijks naar een van de vijf VRT-netten. Die vijf zenders - met ook Radio 1 (7,7 procent) en Klara (2 procent) - zijn samengeteld goed voor een marktaandeel van 62,5 procent in het Vlaamse radiolandschap.

De tweede radiozender van Medialaan (naast Q-music) is JOE fm, met een marktaandeel van 8,2 procent. Nostalgie (Corelio/Concentra) kwam uit op 5,7 procent.

De nieuwe CIM-cijfers hebben betrekking op de periode van 29 maart tot en met 27 juni.

Jenzz
Berichten: 1381
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 18:50
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Jenzz » do 21 aug 2014, 14:54

De nieuwe luistercijfers zijn binnen:
Marktaandelen (Het percentage beluisterde kwartieren van een net ten opzichte van het totaal aantal beluisterde kwartieren radio)
Golf 2/2014 (29/03/14 – 27/06/14)
VRT globaal 62,5% (+)
Radio 1 7,7% (-)
Radio 2 30,3% (+)
Klara 2,0% (-)
MNM 9,3% (-)
Studio Brussel 13,1% (+)
MEDIALAAN globaal 21,9% (-)
Q-music 13,7% (-)
JOE fm 8,2% (+)
Nostalgie 5,7% (-)

VRT-radiomanager Els Van de Sijpe is blij met de jongste CIM-cijfers: "We hebben met onze radionetten tijdens de periode waarin onder andere de verkiezingen vielen een gedifferentieerd aanbod op maat gemaakt voor jong en oud. Het is dan ook leuk om vast te stellen dat zoveel Vlamingen in die periode op ons afgestemd hebben. En ook de geslaagde derde editie van "Marathonradio", waarbij jongeren zich samen met hun favoriete radiozender door de blokperiode worstelen, is me enorm bijgebleven.

Radio 1 heeft een marktaandeel van 7,7%. De informatiezender van de openbare omroep blijft stabiel tegenover de vorige CIM-meting en stijgt met 1,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Radio 1-nethoofd Filip Pletinckx: "Met een nieuwe formule als het Kiescafé in het centrum van Brussel, waar ons publiek live bij betrokken werd, hebben we onze rol als informatiezender ten volle gespeeld. We blijven hard verderwerken en ik kijk alvast uit naar 1 september. Dan komen we opnieuw naar buiten. De ochtend, met een nieuw presentatieduo, en Hautekiet zetten dan het schooljaar in met een themaweek rond onderwijs in Vlaanderen."

Ook de jongste luisteraars blijven fan van Studio Brussel (13,1%) en MNM (9,3%). Tijdens de jongste verkiezingen was MNM na Eén zelfs het belangrijkste VRT-merk voor jongeren om informatie te krijgen in aanloop naar de verkiezingen van 25 mei.

Radio 2 blijft met 30,3% marktaandeel de grootste radiofamilie van Vlaanderen. Cultuurzender Klara (2,0%) blijft stabiel ten opzichte van vorig jaar.

Q-music haalt in het nieuwe luisteronderzoek 13,7% op 12+ en 23% marktaandeel op de doelgroep 18-44. JOE fm stijgt naar 8,2% op 12+ en haalt een topscore van 12,8% op zijn doelgroep van actieve dertigers en veertigers.

Tom Klerkx, Programmadirecteur Radio MEDIALAAN : ‘We zijn blij met de sterke prestatie van JOE. We kijken nu al uit naar september voor onze jaarlijkse afspraak met de Top 2000. Q kijkt ook met veel goesting uit naar de start van het nieuwe radioseizoen. We gaan onszelf opnieuw uitdagen om te blijven verrassen, met vanaf 1 september een nieuwe mix van vertrouwde stemmen en jonge talenten. ’

Na de goede resultaten van de voorbije golven, wordt de stijgende trend van Nostalgie ook door deze meting bevestigd. Hoewel het marktaandeel licht terrein verliest t.o.v. de eerste golf van 2014 (-0,8), is t.o.v. dezelfde periode vorig jaar een gestage groei merkbaar van 5,4 naar 5,7%.

Het marktaandeel over de laatste 3 golven is voor Nostalgie dan ook stabiel met 6,1% op 12+ en zelfs 8,9% op de kerndoelgroep 35-54.

Algemeen directeur Dirk Guldemont: ‘Deze cijfers tonen aan dat Nostalgie met haar concept steeds meer luisteraars aanspreekt. Daarom kijken we ook vol vertrouwen naar het najaar. Vanaf volgende week zullen luisteraars dankzij onze actie ‘De 5 op een rij 500’ op een originele manier de allerbeste classics uit zowel de sixties, seventies, eighties als de nineties en nillies te horen krijgen. Met deze en andere acties zoals het zeer succesvolle Nostalgie Beach Festival blijven we verder investeren in de groei van de radio en dat zal de komende golven ongetwijfeld ook in de cijfers terug te vinden zijn”.

Mike
Berichten: 2626
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 14:17
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Mike » do 12 feb 2015, 12:18

Vandaag zijn door het CIM de nieuwe luistercijfers bekend gemaakt, voor de periode van 23 augustus tot en met 20 december 2014. Hieronder de marktaandelen in de ruime doelgroep 12+:

Radio 2: 27,8 % (-)
Q-music: 14,9 % (+)
Studio Brussel: 12,9 % (-)
MNM: 8,8 % (-)
JOE fm: 8,5 % (+)
Radio 1: 8,2 % (+)
Nostalgie: 5,2 % (-)
Klara: 2,3 % (+)

Hiermee behaalt de VRT een radiomarktaandeel van 60 %, tegenover 62,5 % in de vorige periode. Medialaan stijgt van 21,9 % naar 23,4 %.

bron: CIM / Medialaan

Jenzz
Berichten: 1381
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 18:50
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Re: Luistercijfers

Bericht door Jenzz » vr 20 feb 2015, 11:53

Vandaag staat in HLN een uitgebreide analyse van de luistercijfers:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jenzz op vr 20 feb 2015, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie