Livestream

Ayrton
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Livestream

Berichtdoor Ayrton » Wo 23 Jul 2014, 14:06

Valt het jullie ook niet op dat de kanalen van de VRT en RTBF geen livestream hebben op internet.
Daarmee heeft de VRT/RTBF als één van de weinigen in Europa geen livestream (van openbare omroepen).
Is het niet de bedoeling dat een 'openbare' omroep al zijn kanalen gratis in eigen land moet open stellen, dus ook via internet?
Snap wel dat het enkel in België dan zou zijn, maar waarom doet men dit niet.

kreeft44

Re: Livestream

Berichtdoor kreeft44 » Wo 23 Jul 2014, 15:15

Ayrton schreef:Valt het jullie ook niet op dat de kanalen van de VRT en RTBF geen livestream hebben op internet.
Daarmee heeft de VRT/RTBF als één van de weinigen in Europa geen livestream (van openbare omroepen).
Is het niet de bedoeling dat een 'openbare' omroep al zijn kanalen gratis in eigen land moet open stellen, dus ook via internet?

In zover ik weet, moeten de zenders supplementaire rechten betalen om buiten de normale kanalen de programma's via andere media, zoals internet, te verspreiden.
Andere landen rondom ons hebben blijkbaar rijkere openbare omroepen zodat ze zich dat wel kunnen permitteren.
Nu ik heb al vastgesteld dat ook in die landen waar ze de programma's via internet streamen uitzondering maken voor bepaalde programma's omdat de rechten waarschijnlijk te duur zijn of omdat ze geen toelating krijgen om ze via internet te verspreiden.

Je kunt het misschien vergelijken met net gemist van de vrt. Voor een vast maandelijks bedrag kun je heel veel programma's van de vrt vanaf de uitzending tot 7 dagen daarna bekijken.
Maar tussen de programma's die via net gemist kunnen opgevraagd worden zul je bv. nooit sportwedstrijden vinden, waarschijnlijk daar rechten te duur of omdat er geen toelating is om via net gemist aan te bieden.
Ook worden slechts uitzonderlijk uitgezonden speelfilms aangeboden, waarschijnlijk om dezelfde reden. Uitzondering hierop zijn bv speelfilms waarin de vrt geld gestoken heeft of waaraan ze heeft meegewerkt.

kreeft44

Berichtdoor kreeft44 » Wo 23 Jul 2014, 16:50

Momenteel wordt het signaal van ned 1, aankomst lichamen uit Oekraïne, gestreamd op deredactie.be

Ayrton

Berichtdoor Ayrton » Wo 23 Jul 2014, 20:06

kreeft44 schreef:
Ayrton schreef:Valt het jullie ook niet op dat de kanalen van de VRT en RTBF geen livestream hebben op internet.

In zover ik weet, moeten de zenders supplementaire rechten betalen om buiten de normale kanalen de programma's via andere media, zoals internet, te verspreiden.
Andere landen rondom ons hebben blijkbaar rijkere openbare omroepen zodat ze zich dat wel kunnen permitteren.
Nu ik heb al vastgesteld dat ook in die landen waar ze de programma's via internet streamen uitzondering maken voor bepaalde programma's omdat de rechten waarschijnlijk te duur zijn of omdat ze geen toelating krijgen om ze via internet te verspreiden.

Je kunt het misschien vergelijken met net gemist van de vrt. Voor een vast maandelijks bedrag kun je heel veel programma's van de vrt vanaf de uitzending tot 7 dagen daarna bekijken.
Maar tussen de programma's die via net gemist kunnen opgevraagd worden zul je bv. nooit sportwedstrijden vinden, waarschijnlijk daar rechten te duur of omdat er geen toelating is om via net gemist aan te bieden.
Ook worden slechts uitzonderlijk uitgezonden speelfilms aangeboden, waarschijnlijk om dezelfde reden. Uitzondering hierop zijn bv speelfilms waarin de vrt geld gestoken heeft of waaraan ze heeft meegewerkt.

Als landen zoals Bosnië, Moldavië en Griekenland dat ook doen, dan klopt er toch iets niet vind ik. Het is gewoon een jarenlange ergernis van mij. Misschien dat die regel van rechtenbetaling op internet al achterhaald is.

kreeft44

Berichtdoor kreeft44 » Do 24 Jul 2014, 13:12

Ayrton schreef:
kreeft44 schreef:

Als landen zoals Bosnië, Moldavië en Griekenland dat ook doen, dan klopt er toch iets niet vind ik. Het is gewoon een jarenlange ergernis van mij. Misschien dat die regel van rechtenbetaling op internet al achterhaald is.

In die landen zijn de regels misschien ook minder streng en kraait er geen haan naar als een tv programma ook langs andere wegen verspreid wordt.
Maar in België zijn de regels wel streng en kunnen ze niet zomaar alles op het internet zwieren.

En het is toch een publiek geheim intussen dat de providers die het signaal verdelen zeer sterk toezien op wat wel en niet bij de kijker mag afgeleverd worden.
Dit is reeds begonnen bij de invoering van de commerciële zenders in Vlaanderen. Telenet heeft er heel goed op toegezien dat het signaal van deze zenders noch via antenne noch via sateliet zouden worden verspreid.
Toen ook ontvangst via antenne naar digitaal werd omgesteld en het vanaf dat ogenblik technisch gemakkelijker werd om meer zenders op de bestaande zendtorens bij te voegen (door de kleinere bandbreedte die ieder zender nodig heeft t.o.v. analoog), heeft Telenet het zekere voor het onzekere genomen en direct de resterende kanalen die ter beschikking waren gekomen in beslag genomen zodat niet hetzelfde zou gebeuren zoals in Frankrijk.
In Frankrijk n.l. zijn bij de omstelling van analoog naar digitaal de zendtorens in handen gekomen of gebleven van TDF (Télévision de France), ik denk een niet commerciële firma die de zendinstallaties bouwt en in stand houdt, zoals dat vroeger bij ons door de vrt werd gedaan. Door dit feit zijn in Frankrijk o.a. alle openbare omroepen en een aantal commerciële zenders free to air te ontvangen, wat in België ondenkbaar zou zijn want Telenet en intussen ook Belgacom wil de controle houden over alle commerciële zenders en moesten ze kunnen ze zorgen ervoor dat ook de vrt niet meer free to air te ontvangen is.
Ik geloof zelfs dat in Frankrijk de genoemde zenders ook free to air te ontvangen zijn via satelliet.

Ongeveer hetzelfde fenomeen in Duitsland: de twee nationale omroepen met al hun nevenkanalen zoals regionale zenders, themazenders etc. alsook de meeste commerciële zenders zitten gewoonweg free to air op satelliet. Als ik het goed voorheb zijn ook de zendmasten aangepast en nog verder uitgebouwd, zeker in de omgeving van grote steden, zodat al die programma's ook met de oude antenne verder te ontvangen zijn.

Besluit: Telenet en nu ook Belgacom hebben zodanig veel invloed gekregen dat alle programma's voorbij hun winkel passeren, zodat je jaarlijks of maandelijks moet betalen om de programma's bij de uitzending te mogen zien. Als je echter een programma wil bekijken buiten het uitzenduur moet je nog eens bijbetalen. Wat denk je wat er zou gebeuren moest de vrt zijn programma's onbeperkt via internet verspreiden? Ze zouden buiten de auteursrechtenorganisatie ook al direct de providers op hun nek krijgen; want de providers willen iedere keer dat een programma bekeken of opgevraagd wordt geld verdienen.
En wat betreft auteursrechten, het zal wel zo zijn dat ze er in grote landen comfortabeler voorstaan dan in het kleine Vlaanderen doordat ze voor veel meer mensen televisie maken en de inkomsten navenant zijn alhoewel de kwaliteit niet altijd in dezelfde richting gaat. Dus het maakt niet zoveel uit of ze auteursrechten moeten betalen om hun programma's via internet te verspreiden en er is ook geen provider die toekijkt hoeveel maal een programma bekeken wordt.

Tévéfan

Berichtdoor Tévéfan » Wo 30 Jul 2014, 23:50

Op deze manier heb je als Belgische televisiekijker wel een handicap als zowat enige in Europa. Telenet en Belgacom verdienen hier een bom geld mee, willen wij ten andere wel overal waar we willen TV transmissies ontvangen dan moeten we weer Yelo TV of TV Overal aanschaffen en dat is dan ook weer alles behalve gratis. Of waar denk je dat Telenet het geld vandaan gehaald heeft om zich in te kopen bij VIER/VIJF. Ook al kunnen de mensen ginderachter in sjakkamakka vrank en vrij TV kijken stelt de kwaliteit zoals je zegt niets voor in vergelijking met hier. De TV-zenders ginder zijn waarschijnlijk nog niet van dat niveau dat ze daar het belang van inzien, voor zo ver men daar het belang van de TV-markt tout court inziet. Maar ik heb reeds duidelijk gemaakt dat ik het zeer frustrerend vind dat onze TV-ervaringen voortdurend vermengt worden met juridische betwisting over wie wat en waar mag uitzenden en of het gepast is.

Terug naar “Algemeen”