Bhaalu

Neovo
Beheerder
Hoe kijk je tv: Digitaal Telenet

Bhaalu

Berichtdoor Neovo » Za 23 Nov 2013, 18:20

Bhaalu is vandaag officieel gelanceerd. Deze “Collaborative Video Recorder” neemt voor jou alle programma’s van de zenders uit je bestaande tv-abonnement op zodat je ze kan bekijken wanneer je wilt, waar je wilt en op welk toestel dat je dat wilt.

Je kan een bhaalu Box (365 euro) of een bhaalu Stick (149 euro) kopen om je opnames via je televisie te bekijken of je kan mobiel kijken via je tablet of smartphone (49 euro). Naast deze eenmalige kosten betaal je 5 euro lidgeld per maand. Dit bedrag komt bovenop je reguliere tv-abonnement want dit is een vereiste om lid te kunnen worden van Bhaalu. Bhaalu kan je momenteel 8 uur gratis testen.

VMMa en VRT hebben al laten weten dat ze eventueel stappen zullen ondernemen tegen tegen het nieuwe mediaplatform.

Tévéfan

Re: Bhaalu

Berichtdoor Tévéfan » Za 23 Nov 2013, 23:56

Neovo schreef:VMMa en VRT hebben al laten weten dat ze eventueel stappen zullen ondernemen tegen tegen het nieuwe mediaplatform.

Omdat zij dit ook zelf aanbieden aan de hand van bijvoorbeeld Ooit Gemist bij VRT neem ik aan.

Neovo
Beheerder

Berichtdoor Neovo » Zo 24 Nov 2013, 00:13

Tévéfan schreef:Omdat zij dit ook zelf aanbieden aan de hand van bijvoorbeeld Ooit Gemist bij VRT neem ik aan.

Het is een geldkwestie. Bhaalu heeft geen overeenkomst met VRT of VMMa dus betalen ze ook niets aan die hen. Bhaalu beroept zich op een uitzondering in de auteurswet die zegt dat iedereen een thuiskopie mag maken voor eigen gebruik. Zij redeneren dat hun dienst eigenlijk een groep mensen is die samen hardware aankoopt/huurt zodat ze opnames kunnen maken. Ieder lid kan dan afzonderlijk zijn eigen thuiskopie maken. In de praktijk zijn dat natuurlijk allemaal dezelfde opnames. De vraag is nu of de wet dit ook zal zien als thuiskopieën.

Dat Bhaalu gebruikt maakt van een thuiskopie is ook de reden waarom je nog een gewoon tv-abonnement nodig hebt en waarom je niet helemaal live kunt kijken.

Persoonlijk denk ik niet dat dit verhaal lang zal duren. Ze zitten net iets teveel op de rand van de wetgeving en bovendien is er ook veel concurrentie (stevie, weepee, Yelo, TV Overal,...).

Tévéfan

Berichtdoor Tévéfan » Zo 24 Nov 2013, 16:22

Naargelang ik wel heel blij ben met een dergelijk initiatief kan ik hen daar toch wel een beetje in volgen, maar als je de redenering van de thuiskopieën volgt staan ze wettelijk in theorie recht in hun schoenen. (Dit stuk van de zaak zal juridisch nog wel uitgemaakt worden)

Ik hoop dat dit al bij al toch nog doorgaat. Ik zou wel geïnteresseerd zijn.

Neovo
Beheerder

Berichtdoor Neovo » Wo 11 Jun 2014, 18:39

Mooie actie van de gsm-provider Mobile Vikings. Wie al reeds klant is of klant wordt voor 23 juli krijgt er gratis een mobiel bhaalu lidmaatschap van onbepaalde duur cadeau. Enige voorwaarde om van de dienste gebruik te kunnen maken is dat je kan aantonen dat je ook een gewoon tv-abonnement hebt.

Ik denk dat bhaalu hiermee hoopt om meer bekendheid te krijgen door de community van Mobile Vikings aan te spreken. Die community is toch zeer groot en actief als je bekijkt hoe snel die provider groeit met een bepekte hoeveelheid reclame.

(Wie zich nog wil aansluiten bij Mobile Vikings mag mij altijd een bericht sturen dan geef ik je mijn persoonlijke link ;) )

Terug naar “Algemeen”